Algemeen

Makelogie is een manier om aan een tentoonstelling of voorstelling een educatief project te koppelen. Makelogie is het gebied  waar (hedendaagse) kunst, creatief denken en handelen, maatschappelijke thema's, filosofie, onderzoek, taal en soms technologie in samenhang een plek hebben. Met Makelogie kan een wereld gecreëerd worden dat een verlengde is van je tentoonstelling of voorstelling waarin leerlingen/studenten betekenisvol, creatief en procesmatig kunnen maken en ervaren. 

Procesmatig...

Omdat je niet van 0 naar 100 in één keer kan. Het is nodig om tijd te krijgen iets uit te proberen, te onderzoeken, stil te vallen, keuzes te maken, iets te laten bezinken, opnieuw te beginnen, van mening te veranderen, nieuwe combinaties te bedenken. Daar waar aandacht is voor het proces ontstaat een omgeving waarin ontwikkeling kan plaatsvinden.

Betekenisvol...

Omdat de inhouden van de projecten voor leerlingen/studenten een maatschappelijke en persoonlijke relevantie hebben.  Op deze manier kan de leerling vanuit een intrinsieke motivatie kennis, vaardigheden en inzichten opdoen. Zich sociaal leren te verhouden tot anderen en zich als autonoom persoon ontwikkelen en experimenteren in de echte wereld..... omdat de wens er is, niet omdat het moet. 

Creatief...

Omdat je zodanig wordt geprikkeld en uitgedaagd dat het makkelijker wordt op een andere manier naar iets te kijken waardoor nieuwe mogelijkheden, werkwijzen en oplossingen kunnen ontstaan.  Creativiteit kan je helpen om buiten bekende kaders te denken en daarmee niet alleen nieuwe paden te betreden maar ze zelf te maken. Dit is wat er letterlijk in je hersens gebeurt als je creatief leert denken: je rechter hersen helft is in staat nieuwe neurale verbindingen aan te leggen en kan dus iets creëren dat totaal nieuw en onbekend is. 

'Makelogie gaat over verwondering, verbeeldingskracht, creatieve denkkracht & spelen'

Authentieke kunsteducatie

Authentieke kunsteducatie was en is een belangrijke inspiratiebron bij het vormgeven van Makelogie. Zeker bij het vormgeven van projecten voor de culturele sector. 

lees hier meer over authentieke kunsteducatie

Gedurende de 21e eeuw zijn er meerdere onderzoeken gedaan naar authentiek leren en vervolgens naar authentieke kunsteducatie. Op de pagina 'links, contact &CV' zijn diverse bronnen over dit onderwerp te vinden. Het onderzoek 'Didactisch handelen in de Basisvorming' van Roelofs & Houtveen (1999) zou je de basis kunnen noemen van de ontwikkeling van het huidige authentieke kunsteducatie. Het onderzoek  is inmiddels 25 jaar oud is maar nog steeds relevant en definieert  authentiek leren als volgt:  

“Een proces van leren waarbij de lerende voor hem- of haarzelf betekenisvolle inzichten verwerft, primair startend vanuit de intrinsieke motivatie en voortbouwend op bestaande inzichten.
Authentiek leren vindt plaats in voor de lerende relevante, praktijkgerichte, en levensechte contexten, waarbij hij/zij een actieve constructieve en reflectieve rol vervult, mede via communicatie en interactie met anderen".

MAKELOGIE op maat

Voor culturele instellingen is het natuurlijk belangrijk dat bij iedere (nieuwe) tentoonstelling of voorstelling ook een (nieuw) educatief programma wordt gemaakt. Dat is precies de bedoeling van Makelogie voor culturele instellingen: het ontwerpen van een creatief en uitdagend educatie programma in nauwe samenwerking met de culturele instelling. Dat kan een groot, uitgebreid en langduriger project zijn waar bijvoorbeeld het onderwijs actief bij betrokken wordt maar het kan ook kleinschalig en eenmalig.  Naast het op maat maken van een project kan ik ook het project komen uitvoeren of een samenwerking aangaan bij de uitvoering. 

Inhouden MAKELOGIE

Hoe groot of hoe klein een Makelogie project ook is, deze inhouden zijn altijd een onderdeel: hedendaagse kunstbronnen, maatschappelijke bronnen, taal, onderzoek, maken, eigen inbreng & samenwerking. Er wordt altijd toegewerkt naar een eindproduct waarna het project gepresenteerd en besproken wordt.

lees hier meer over de basis van Makelogie projecten

Kunstbronnen: Er is vooral aandacht voor hedendaagse kunstbronnen die zich op het snijvlak van verschillende disciplines bevinden, denk daarbij bijvoorbeeld aan mode ontwerpers die technologie verwerken in hun kleding of beeldend kunstenaars die onderzoek doen naar natuurlijke verfbronnen. 

Maatschappelijke bronnen: Voorbeelden uit de maatschappij die aansluiten bij het project, nu relevant zijn  en passend bij de ontwikkelingsfase van de leerlingen/studenten. Denk aan: duurzaamheid, discriminatie, eenzaamheid, social media, globalisering enz.

Taal: Taal speelt een belangrijke rol in het uitwisselen van informatie en het maken van werk tijdens een project. Gebruik van passende boeken, het bewust en actief voeren van (filosofische) gesprekken, toepassen van vakgerichte woordenschat, integratie van verhalen enz.

Onderzoek: Veel ruimte om uit te proberen, vragen te stellen en antwoorden te vinden , te 'klooien' en te spelen

Maken:  Er wordt altijd 'iets' gemaakt. Dit betekent dat er vormgegeven wordt aan een idee of gedachte. 

Eigen inbreng & samenwerking: De eigen inbreng van    en de samenwerking tussen leerlingen/studenten is belangrijk. 

Eindproduct: Er wordt altijd naar een eindproduct toegewerkt waar heldere doelen en betekenissen aan gekoppeld zijn.

presenteren & evalueren: Alle projecten eindigen met een presentatie....op welke manier dan ook en worden vastgelegd en geëvalueerd.

'Relevante, praktijkgerichte en levensechte contexten waarin een actieve constructieve en reflectieve rol vervult kan worden.'

Procesfasen MAKELOGIE

MAKELOGIE S projecten

De Makelogie S projecten zijn projecten die kort en krachtig zijn en daarmee op zichzelf staande opdrachten. Bij Makelogie S ga je meteen aan de slag met een opdracht, zonder voorkennis en met weinig voorbereiding. Je kan de opdrachten vrijwel overal en met iedereen uitvoeren met gebruik van weinig ingewikkelde spullen. Ze zijn altijd creatief, soms kunstzinnig en een beetje gek. Onder 'Makelogie projecten' zijn voorbeelden te zien van Makelogie S projecten die natuurlijk ook op maat gemaakt kunnen worden. 

lees hier meer over Makelogie S projecten

  • een project S past op één kantje van een A4tje....kort en krachtig dus.
  • een project S is geschikt voor alle mensen vanaf  8  jaar. 
  • een project S is geschikt voor groepen van 3 mensen maar ook voor grote groepen mensen.
  • het kortste project S duurt een half uur, het langste maximaal een dag.
  • om een project S te kunnen uitvoeren heb je geen ingewikkelde of kunstzinnige materialen nodig. 
  • om een project S te kunnen uitvoeren heb je geen kunstzinnige vaardigheden nodig.
  • in een project S wordt altijd iets gemaakt en vastgelegd.
  • een project S is altijd creatief, in maken en denken.

Webshop & workshops

Zoals gezegd kunnen Makelogie projecten op maat gemaakt worden maar je kan ook kiezen voor bestaande projecten. Mocht je op korte termijn iets zoeken, kunnen deze projecten een uitkomst zijn. Bekijk het aanbod in de 'webshop'

Op de pagina 'projecten' staat een GRATIS Makelogie S opdracht en is een voorbeeld van een Makelogie XL project beschreven dat een beeld geeft van hoe een langdurig project eruit kan zien.

Zou je graag buiten je instelling een workshop willen volgen op het gebeid van creatieve ontwikkeling,  bekijk dan de pagina 'workshops'

Overleggen?

Mocht je interesse hebben en meer uitleg en voorbeelden nodig hebben of gewoon even willen praten over wat de mogelijkheden zijn voor jouw instelling, neem dan contact op zodat we een afspraak kunnen maken voor een vrijblijvend gesprek.